anons

5-07-2015

Inauguracyjny koncert kameralny
W pierwszą niedzielę lipca ruszają w Katedrze XXXVII Olsztyńskie Koncerty Organowe im. Feliksa Nowowiejskiego.
Tradycyjnie Koncert Inauguracyjny poprzedzi msza św., na której, zgodnie z festiwalową tradycją, wykonawcy również wystąpią.
Tym razem gościmy artystów z Warszawy: Agnieszkę Wachnik (obój) i Leszka Wachnika (fagot), z którymi (a.także solo) zagra na organach Jarosław Ciecierski, dyrektor artystyczny OKO.
Msza św. o godz. 19 będzie w oprawie muzyki Césara Francka (w br. przypada 125 rocznica śmierci), natomiast program koncertu (godz. 20) wypełnią zarówno utwory z kręgu muzyki dawnej: Michała Kleofasa Ogińskiego (250-lecie urodzin, rok pod patronatem UNESCO), N. Bruhnsa, J.S. Bacha, G.Ph. Telemanna, jak i dzieła o.charakterze i rodowodzie romantycznym (oryginalne bądź transkrybowane – F. Chopin, J. Sibelius, A. Tansman, Th. Lalliet).
Na zakończenie usłyszymy prawykonanie kompozycji J. Ciecierskiego na obój, fagot i organy, będącej muzycznym hołdem Franckowi. Utwór nawiązuje do stylu i.harmoniki kompozytora, ale… wykorzystując tematy polskie, m.in. „Rotę” F. Nowowiejskiego, patrona festiwalu.

Powrót ⇒

 

anons

12-07-2015

Recital organowy: Irena Budryte-Kummer i Samuel Kummer (Drezno – Niemcy)
Interesująco zapowiada się kolejny wieczór z cyklu „Olsztyńskich Koncertów Organowych”. W niedzielę 12.07 o godz. 20 zagrają Irena Budryte-Kummer i Samuel Kummer z Drezna – artyści zaprezentują zarówno utwory w duecie (Wesley, Mendelssohn), jak i solowe, dobrze ukazujące kunszt każdego z nich.
Niezbyt często słyszymy u nas sonaty triowe Bacha, a są to wspaniałe, choć i wymagające utwory (III Sonata d-moll), jak i utwory Polaków tworzących i grających za granicą, zwłaszcza w USA (Eugene Walkiewicz – Preludium i fuga a-moll). Zabrzmi też piękna Fantazja A-dur Cesara Francka. Irena i Samuel Kummer są laureatami konkursów organowych i mają za sobą studia bądź kursy mistrzowskie u renomowanych profesorów. Występują regularnie jako soliści oraz w duecie jako organowe małżeństwo. Warto dodać, że p. Irena jest z pochodzenia Litwinką i tam zdobywała pierwsze muzyczne szlify, a p. Samuel jest m.in. organistą słynnego kościoła Frauenkirche w Dreźnie.

Powrót ⇒

 

anons

19-07-2015

Recital organowy: Silvano Rodi (Monaco)
Silvano Rodi to włoski artysta dość często goszczący w naszym kraju, brał także udział w olsztyńskim festiwalu.
Urodził się w 1961w Ventimiglii, kształcił (fortepian, organy, kompozycja) w Konserwatorium im. Paganiniego w Genui.
Znakomity muzyk, solista i kameralista, jest m.in. naczelnym organistą Księstwa Monaco, dyrektorem i wykładowcą Instytutu Muzyki Sakralnej w Imperiii, nadto zajmuje się ochroną i restaurowaniem zabytkowych organów w diecezji Ventimiglia – Sanremo i organizuje szereg imprez muzycznych w swoim regionie oraz w Alpes-Maritimes.we Francji.
Program jego koncertu w niedzielę 19.07 o godz. 20 obejmuje utwory różnych europejskich szkół organowych XVI-XVIII w. i z pewnością zadowoli zwłaszcza miłośników muzyki dawnej. Zapraszamy do katedry św. Jakuba.

Program koncertu:

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fantazja chorałowa „Wir glauben all’ an einen Gott, Schöpfer”, BWV 680
  • Johann Ludwig Krebs (1713-1780) – Fantasia a gusto italiano
  • Christian Erbach (1570-1635) – Canzona sexti toni
  • John Stanley (1712-1786) – Voluntary op. 5 nr 8 (Allegro – Adagio – Allegro)
  • Johann Sebastian Bach – Preludium chorałowe „Erbarm’ dich mein, o Herre Gott”, BWV 721
  • Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Praeludium in G, BuxWV 149
  • Johann Sebastian Bach – Preludium chorałowe „O Mensch, bewein’ dein’ Sünde gross”, BWV 622
  • Georg Böhm (1661-1734) – Preludium chorałowe „Vater unser im Himmelreich”
  • Johann Christoph Kellner (1736-1803) – Praeludium in C

Powrót ⇒

 

anons

26-07-2015

Koncert Jakubowy: Servi Domini Cantores – dwóch księży-tenorów.
W najbliższą niedzielę, 26 lipca o godz. 20, w ramach XXXVII Olsztyńskich Koncertów Organowych zapraszamy serdecznie na nasz specjalny Koncert Jakubowy, w którym wystąpią jako „Servi Domini Cantores”: ks. Paweł Sobierajski i o. Rafał Kobyliński, a na organach zagra z nimi, oczywiście także solo, dobrze znany olsztyńskiej publiczności prof. Andrzej Chorosiński.
Repertuar znakomity: od muzyki dawnej (Stradella, Donizetti, Bach) poprzez romantyczną, nie tylko religijną (Gounod, Franck, Verdi), aż po „Ave Maria” kompozytora specjalizującego się w muzyce filmowej, Michała Lorenca. Koncert zbiega się nie tylko ze świętem Parafii i Olsztyna, ale także z 700-leciem chrystianizacji naszego miasta. Zapraszamy!

Program koncertu:

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Sinfonia z Kantaty BWV 29 „Wir danken dir” (oprac. na organy solo: A. Guilmant)
  • Gaetano Donizetti (1797-1848) – Ave Maria – Tutti
  • J.S.Bach – Ch.Gounod – Ave Maria – o. R. Kobyliński
  • Luigi Luzzi (1826-1876) – Ave Maria – ks. P. Sobierajski
  • Michał Lorenc (1955) – Ave Maria – ks. Z. Madej
  • J.S.Bach – Preludium chorałowe „Meine Seele erhebt den Herrn” (Magnificat) z cyklu „6 Chorałów Schüblerowskich”, BWV 6
  • Alessandro Stradella (1639-1682) – Pieta Signore – Tutti
  • Charles Gounod (1818-1893) – Laudate Dominum – Tutti
  • César Franck (1822-1890) – Andantino
  • Giuseppe Verdi (1813-1901) – Chór Va pensiero z opery „Nabucco” – Tutti

Powrót ⇒

 

anons

2-08-2015

Koncert kameralny
Kolejne spotkanie w ramach tegorocznych XXXVII OKO można właściwie nazwać drugim Koncertem Jakubowym, gdyż założenie „kameralnego muzykowania olsztynian i ich gości” będzie tu jak najbardziej spełnione! Pani Beata Bobińska pochodzi z Olsztyna i tu uczyła się śpiewu, zanim trafiła na Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Tym razem wystąpi z nią jej mąż, trębacz Janusz Bobiński oraz organistka Ewa Sawoszczuk, która gościła już, co prawda, w naszych „Koncertach”, ale jeszcze pod panieńskim nazwiskiem.
Artyści przygotowali ciekawy i zróżnicowany program, w którym obok znanych i lubianych dzieł Bacha, Haendla i Stanleya usłyszymy także utwory niedawno skomponowane, a także transkrypcję słynnego „Oblivion” Astora Piazzolli. Zapraszamy do katedry św. Jakuba w niedzielę 2 sierpnia, jak zwykle o godz. 20 – wstęp wolny.

Program koncertu:

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d-moll, BWV 565 (organy solo)
  • J.S. Bach – Aria „Dein Leib, das Manna meiner Seele” z kantaty BWV 246 (sopran, trąbka i organy)
  • J.S. Bach – Przygrywka chorałowa „Wachet auf, ruft uns die Stimme” (trąbka + organy)
  • John Stanley (1712-1786) – Voluntary VII, op.VII (organy solo)
  • Camille Saint-Saëns (1835-1921) – Ave Maria (sopran + organy)
  • Astor Piazzolla (1921-1992) – Oblivion (trąbka i organy)
  • Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Lascia ch`io pianga (sopran + organy)
  • Matthias Nagel (1958) – Gib uns Friedens – Wariacje w stylu jazzowym (organy solo)
  • Alessandro Stradella (1639-1682) – „Pieta Signore” Kirchenarie (sopran i organy)
  • John Stanley – Trumpet Voluntary (trąbka + organy)
  • Francesco Durante (1684-1755) – Preghiera (sopran + organy)
  • Charles W. Ore (1936) – Hymn „A Mighty Fortress” – Ein feste Burg (wg M. Lutra)

Powrót ⇒

 

anons

9-08-2015

Recital organowy: Józef Kotowicz (Białystok)
Z recitalem organowym w ramach XXXVII Olsztyńskich Koncertów Organowych wystąpi w niedzielę 9 sierpnia o g. 20 w Bazylice św. Jakuba znany artysta z.Białegostoku, Józef Kotowicz.
Przekrojowy program obejmie zarówno muzykę dawną (Bruhns, J.S.Bach), jak i.romantyczną czy współczesną (Surzyński, Madsen, Lindblad) i z pewnością ukaże nasze organy w bardzo zróżnicowanej kolorystyce brzmieniowej. Zapraszamy!

Program koncertu:

  • Nicolaus Bruhns (1665-1697) – Praeludium in e („wielkie”)
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium chorałowe Vater unser im Himmelreich, BWV 682
  • J.S. Bach – Fantazja chorałowa Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’, BWV 664
  • Mieczysław Surzyński (1886-1924) – Capriccio op.36
  • Jesper Madsen (1957-1999) – Chorał: Til dig alene, Herre Krist (Tobie Jednemu, Panie Chryste)
  • J. Madsen – Chorał: Op, alle, som pa jorden bor (Powstańcie, wszyscy mieszkańcy Ziemi)
  • Stefan Lindblad (1958) – „Hommages”: Uwertura, Capriccio, Interludium, Toccata

Powrót ⇒

 

anons

16-08-2015

Koncert kameralny
Renomowani artyści z Warszawy – Lilianna Zalesińska (sopran) oraz Jan Bokszczanin (organy) uświetnią kolejny wieczór XXXVII Olsztyńskich Koncertów Organowych w.Bazylice św. Jakuba.
W ich wykonaniu usłyszymy znakomitą romantyczną muzykę wokalną i wspaniałe utwory organowe, zarówno „hity”, jak Toccata Gigout’a czy III Chorał Francka, ale też np. rzadko słyszaną transkrypcję Passacaglii Dymitra Szostakowicza z opery „Katarzyna Izmajłowa”. Program powinien więc zadowolić i koneserów, i.początkujących melomanów. Zapraszamy w niedzielę 16.08, godz. 20.

Program koncertu:

  • Josef Rheinberger (1839-1901) – z cyklu „Sechs religiöse Gesänge”:
    Sehet, welche Liebe (Adagio non troppo)
    Ich bin des Herrn (Con moto)
    Wenn Alle untreu (Tempo moderato)
    Vater unser (Andante molto)
    Nachtgebet (Andante)
    Ave Maria (Andantino)
  • J.S. Bach – Fantazja i Fuga g-moll, BWV 542
  • Josef Rheinberger – z cyklu „Sechs religiöse Gesänge”:
    Vater unser (Andante molto)
    Nachtgebet (Andante)
    Ave Maria (Andantino)
  • Max Reger (1873-1916) – Dwie pieśni op. 105
    – Meine Seele ist still zu Gott
    – Ich sehe dich in tausend Bildern
  • César Franck (1822-1890) – III Chorał a-moll /organy solo/
    Marian Sawa (1937-2005) – Ave Maria

Powrót ⇒

 

anons

23-08-2015

Recital organowy: Gijs van Schoonhoven (Enschede – Holandia)
Gijs van Schoonhoven to organista z holenderskiego Enschede, którego już kiedyś mieliśmy okazję słuchać – tym razem (niedziela, 23.08 godz. 20) w jego recitalu pojawią się utwory barokowe (m.in. kapitalne Preludium, Fuga i Ciaccona Buxtehude’go), romantyczne (wyjątki z IV symfonii Ch.M. Widora), ale też własna improwizacja czy kompozycja współczesnego wirtuoza i twórcy z Niderlandów, Berta Mattera, zapewne także zrodzona z improwizacji… Program, choć może nieco wyrafinowany, ukazuje więc tak naprawdę główne nurty spuścizny organowej i.jako taki powinien być atrakcyjny i pokazujący brzmienie organów różnorodnie.

Program koncertu:

  • Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Preludium (Fuga i Ciacona) in C
  • Bert Matter (1937) – Psalm 91
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – V Sonata triowa C-dur, BWV 529: Allegro-Largo Allegro
  • Charles-Marie Widor (1844-1937) – Z Symfonii organowej Nr 4: Adagio-Scherzo-Finale
  • Gijs van Schoonhoven (1953) – Improwizacja

Powrót ⇒

 

anons

30-08-2015

Koncert: „Antiphona pneumatica” – muzyka dawna i nowa
Monokton to prototypowy instrument elektroniczny, posiadający zestaw sensorów, na które można w różny sposób oddziaływać, zmieniając delikatnie przebieg prądów syntezatorów modularnych. W praktyce oznacza to nowe formy ekspresji wykonawczej, ale i uzyskiwanie oryginalnych brzmień. W dalszej konsekwencji można tworzyć ciekawe kompilacje brzmień w połączeniu z tradycyjnym instrumentarium, a organy wydają się jednym z wymarzonych towarzyszy dla muzycznych projektów wokół monoktonu.
Olsztyński muzyk i kompozytor, Jarosław Kordaczuk, absolwent wydziału Kompozycji poznańskiej Akademii Muzycznej, autor różnorodnych utworów i opraw muzycznych szeregu spektakli, przyzwyczaił nas do swoich ciągłych artystycznych poszukiwań, co więcej – do specyficznego sposobu patrzenia na muzykę, który może na początku budzić podejrzliwość w zakresie starania się o oryginalność (nawet oficjalnie przedstawiając się „Jarek Kordaczuk”), ale zarazem jest sugestywny i wciąga w zetknięciu się na żywo z jego projektami. Zakładamy oczywiście pewną otwartość słuchacza na sztukę, nawet na sam rodzaj percepcji, niekiedy zmuszający nas do porzucenia obciążających przyzwyczajeń, by wkroczyć w świat narzucony wprawdzie przez twórcę, ale wystarczająco pojemny, by każdy z nas znalazł w nim swoją „działkę” do wewnętrznej interpretacji…
Koncert wraz z organami to z jednej strony próba skojarzenia dźwięków piszczałek ze stylem monoktonu (do tego dochodzi jeszcze, pamiętajmy, akustyka wnętrza sakralnego); z drugiej – ukazanie zupełnie nowej muzyki na tle typowego repertuaru bachowskiego. Zaproszona do tego projektu Anna Dramowicz wybrała ostatni, niemal mistyczny chorał J.S. Bacha, a także jego słynną monumentalną Passacaglię i w tym kontekście wykona z kompozytorem utwór „Antiphona pneumatica”. Usłyszymy też monokton w mniejszej rozmiarami kompozycji solo; usłyszymy i zobaczymy, co ma przecież tutaj ogromne znaczenie w odbiorze… Przeniesiemy się jakby do przyszłości, ale w jakimś sensie przeszłość i to, czego się spodziewamy po muzyce, staną się na moment jednością. I może właśnie dlatego warto być na tym koncercie, bo nagrania audio czy video staną się dla tej muzyki czymś wtórnym, zapisem reporterskim, a wykonanie na żywo pozostawi nas z pewnością nieobojętnymi na to artystyczne wyzwanie.

Wykonawcy:
Anna Dramowicz – organy
Jarek Kordaczuk – monokton

Program koncertu:

  • Jarek Kordaczuk (1967) – Cantus Oscillatus na monokton
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Passacaglia i fuga c-moll, BWV 582
  • J.S. Bach – Preludium chorałowe „Vor deinen Thron tret’ ich hiermich”, BWV 668
  • Jarek Kordaczuk – Antiphona Pneumatica na monokton i organy
  •  

Powrót ⇒

 

anons

6-09-2015

Finał XXXVII OKO: Marian Sawa – koncert monograficzny w 10-lecie śmierci kompozytora
Tegoroczne XXXVII „Olsztyńskie Koncerty Organowe” im. Feliksa Nowowiejskiego zakończą się specjalnym dorocznym koncertem monograficznym, który będzie poświęcony osobie i muzyce Mariana Sawy (1937-2005). Sawa jest uważany za czołowego kompozytora polskiego minionego wieku, piszącego na organy, ale oczywiście jego twórczość i zainteresowania wybiegały poza ten instrument, a jego szukanie naturalności w muzyce czyni jego dzieła zaskakująco łatwe w odbiorze, nawet przez uczniów, którym dedykował sporo literatury edukacyjnej (np. etiudy na pedał solo).
Marietta Kruzel-Sosnowska to zasłużona warszawska organistka i pedagog, a zarazem Prezes Towarzystwa im. Mariana Sawy, które m.in. wydaje zachowane utwory i koordynuje wiele przedsięwzięć popularyzatorskich. Jolanta Sosnowska studiowała i śpiew, i wiolinistykę w Warszawie i Wiedniu, a od niedawna jest doktorem w dziedzinie gry na skrzypcach, wzięła zresztą na warsztat odnalezione utwory skrzypcowe Sawy. Olsztyńscy wykonawcy – Chór „Collegium Baccalarum” pod dyrekcją Agaty Wilińskiej oraz Jarosław Ciecierski (organy) dopełnią program, który zapowiada się bardzo interesująco. Artyści uświetnią także liturgię mszy św. o godz. 19, która będzie sprawowana w intencji zmarłego 10 lat temu Profesora.
„Dramatyczna i melancholijna” – jak to ktoś określił w swoich wrażeniach pokoncertowych – muzyka Mariana Sawy wypełniła ostatni wieczór festiwalu. Stanowiła piękną oprawę mszy i uświadomiła licznym słuchaczom koncertu, jak wielkie skarby kryją się nie tylko w polskiej muzyce współczesnej, ale w naszej tradycji w ogóle. Piękny śpiew i gra na skrzypcach Jolanty Sosnowskiej, organowe barwy, na przemian jędrne i pastelowe Marietty Kruzel-Sosnowskiej, a także prowadzenie Jarosława Ciecierskiego (który zresztą też zasiadał za organami i czasem „nieźle przyłoił”) pozwoliły na bardzo urozmaiconą narrację koncertu, w środku którego wystąpił też chór Collegium Baccalarum pod dyrekcją Agaty Wilinskiej i to był „balsam na uszy” między, mimo wszystko, dość absorbującymi utworami organowymi. Cały program nie tylko nawiązał do 10-lecia śmierci Profesora, ale w jakimś sensie pokazał, czym jest ten Festiwal – stanicą wysokiej kultury w mieście i regionie, dlatego znakomita frekwencja na koncertach świadczy o tym, że mamy komu grać i kogo muzycznie edukować.

MSZA ŚW. o godz. 19 (w oprawie muzyki Mariana Sawy):

  • Preludium „Anielską pieśń dzwon grał” (JC) – pieśń (chór, wierni)
  • Kyrie ze „Mszy Maryjnej”(chór, organy)
  • Ofiarowanie: Modlitwa na skrzypce i organy (JS, JC)
  • Sanctus/ Benedictus (chór, org.)
  • Agnus Dei (chór, org.)
  • na Komunię: Preludium „Zbliżam się w pokorze” – pieśń (chór, wierni)
  • na Uwielbienie: Mini-Fuga nr 5 (JC)
  • na Wyjście: Bogurodzica (1979) – organy (M.K.)

Program koncertu:

  • Jubilate Deo (1997) – organy; wyk. Marietta Kruzel
  • Cadenza (2004) – skrzypce solo; wyk. Jolanta Sosnowska
  • Święty Boże (2003) – organy; wyk. Marietta Kruzel
  • Stała Matka Boleściwa (1962) oraz Magnificat (2000) – sopran i organy; wyk.: Jolanta Sosnowska i Jarosław Ciecierski
  • Missa Brevis (Kyrie, Gloria, Sanctus/ Benedictus – Agnus Dei); CHÓR COLLEGIUM BACCALARUM, dyr. Agata Wilińska
  • Antyfony (1978) – organy; wyk. Marietta Kruzel
  • Largo i Con fuoco (1995) – skrzypce i organy; wyk.: Jolanta Sosnowska i Marietta Kruzel
  • B-A-C-H (1987) – organy; wyk. Jarosław Ciecierski
    Fantazja Śląska „Te Deum” (2004) – organy; wyk. Marietta Kruzel

Wykonawcy:
Marietta Kruzel – organy (Warszawa)
Jolanta Sosnowska – skrzypce, sopran (Wiedeń)
Chór Collegium Baccalarum – dyr. Agata Wilińska
Jarosław Ciecierski – organy (Olsztyn)

Powrót ⇒