anons

3-07-2016

Rozpoczynamy Olsztyńskie Koncerty Organowe – jego 38. edycja odbywa się w ogłoszonym przez Sejm RP Roku Feliksa Nowowiejskiego, dlatego koncert inauguracyjny (3.07, godz. 20) odwoła się do jego osoby i twórczości w sposób szczególny.

„Feliks Nowowiejski – ewokacje, inspiracje” – tak zatytułowali olsztyńscy kameraliści swój projekt, w którym znajdą się odniesienia muzyczne i z dalszej przeszłości, i z współczesności.

Wykonawcy:
Jarosław Ciecierski – organy, (więcej o artyście)
Kwartet smyczkowy Nuovo (więcej o kwartecie)

  • Monika Dondalska – I skrzypce,
  • Viktoriya Krasyun – II skrzypce,
  • Joanna Korczin – altówka
  • Barbara Pirogowicz – wiolonczela

oraz Karol Jurczak – dzwony rurowe

Koncert poprzedzi tradycyjnie Msza św. Inauguracyjna o godz. 19 – w tym roku z muzyką chorałową Maxa Regera, także w wykonaniu tych artystów.

Powrót ⇒

 

anons

10-07-2016

„Muzyczne medytacje i uniesienia romantyków” – koncert kameralny
Będzie to kolejny koncert w katedralnym festiwalu, tym razem w wykonaniu dwóch pań pierwszy raz goszczących u nas: flecistki Ewy Rułki (Warszawa) i organistki Małgorzaty Klorek (Szczecin).
Program koncertu obejmuje zarówno utwory oryginalne, jak i transkrybowane; twórców dobrze znanych (Rachmaninow, Reger czy Nowowiejski), jak i rzadziej u nas słuchanych, jak Carl Lewe czy Franz Wilhelm Ferling – z całą pewnością jednak będzie to zestaw utworów atrakcyjnych brzmieniowo i stylistycznie, mimo oczywistych pokrewieństw z tej epoki… Dość interesujące jest też przenikanie się sacrum i profanum w tej muzyce, ponieważ wielu romantyków starało się stapiać różne elementy – dobrym przykładem zastosowanie tematu Bogurodzicy w IX Symfonii Nowowiejskiego, utworze przecież typowo koncertującym…

Powrót ⇒

 

anons

17-07-2016

Recital organowy: Maria Lebedeva
Koncert z cyklu „Wielcy romantycy organów – Surzyński, Nowowiejski, Tariverdiev…”

Maria Lebedeva z Sankt-Petersburga wystąpi z recitalem podczas XXXVIII Olsztyńskich Koncertów Organowych w konkatedrze św. Jakuba. Artystka, laureatka m.in. ostatniego Międzynarodowego Konkursu im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu, zaprezentuje się nam w muzyce romantycznej (choć nie tylko z XIX w.), ułożonej głównie z dzieł polskich i rosyjskich kompozytorów. Jak sama podkreśla – w formie wielkiej symfonii organowej. Zapowiada się więc niezwykły wieczór w mistrzowskim wykonaniu, a niektóre utwory zabrzmią u nas po raz pierwszy. Zapraszamy. Wstęp wolny.

Program koncertu:

  • Michail Tariverdiev (1931-1996) – Koncert organowy Nr 1 „Cassandra”, op.91; I Introduction, II Aria
  • Feliks Nowowiejski (1877-1946) – Toccata (cz. I) z IX Symfonii organowej op. 45 (a la memoire de Ludwig van Beethoven)
  • Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Allegretto (cz. II) z VII Symfonii
  • Mieczysław Surzyński (1866-1924) – Capriccio op. 36
  • Oleg Yanchenko (1939-2002) – Medytacja
  • Christophore Kushnariov (1890-1960) – Passacaglia cis-moll

Powrót ⇒

 

anons

24-07-2016

Recital organowy: Piotr Rojek
Koncert z cyklu „Wielcy romantycy organów – Surzyński, Nowowiejski, Tariverdiev…”
Koncert organowy w wykonaniu tak znakomitego i wszechstronnego artysty, jakim jest Piotr Rojek, na pewno przyniesie nam wiele wrażeń. Tym razem wrocławski muzyk zaproponował muzykę napisaną niedawno (XX-XXI w.) i wyłącznie przez kompozytorów polskich, tworzących tak u nas, jak i za granicą. Usłyszymy m.in. kompozycję P. Rojka pt. Fantasia. Organy lubią muzykę współczesną, gdyż pozwala ona odkrywać pokłady brzmieniowe wcześniej niedostępne; z drugiej strony, kompozytorom wolno już niemal wszystko i dlatego sięgają czasem po stylistykę z lat minionych: barokową, klasyczną, romantyzm. To świetna okazja, by zrewidować nasze podejście do muzyki tworzonej „tu i teraz”. Na doskonałym instrumencie jest ona atrakcyjna! Zapraszamy – wstęp wolny.

Program koncertu:

  • Piotr Rojek (*1975) – Fantasia
  • Krystian Kiełb (*1971) – Sonoris
  • Felix Borowski (1872-1956) – Sonata for Organ No. 1

Powrót ⇒

 

anons

25-07-2016

Koncert Jakubowy: Tryptyk Rzymski – inspiracje do poezji Jana Pawła II.
Fryderyk Stankiewicz – autor całej koncepcji i opracowania muzycznego – traktuje „Tryptyk rzymski” jako swego rodzaju rozmowę z kanonizowanym Janem Pawłem II, a nawiązanie do form oratoryjno-kantatowych, z postacią recytatora występującego naprzemiennie z fragmentami śpiewanymi a cappella lub z towarzyszeniem instrumentów, a także ustępami stricte instrumentalnymi tylko do pewnego stopnia daje się z nimi porównać. Aktor, dwóch muzyków instrumentalistów oraz sześcioro wokalistów to tak naprawdę skład solistów, w którym szereg partii realizowanych jest improwizacyjnie. Stylistyka utworu nawiązuje do różnych okresów historycznych, mamy i dawną wielogłosowość, i elementy muzyki współczesnej. Wykonanie na żywo, zwłaszcza w pięknym zabytkowym wnętrzu, efekt ten jeszcze pogłębia – do tego mamy kontekst jubileuszu Chrztu Polski oraz Światowych Dni Młodzieży, które z papieskiego poetyckiego tekstu dają niebanalne rozważanie na „tu i teraz”: inteligentne, wrażliwe i, nie wahajmy się tego powiedzieć, pełne boskiego natchnienia. Muzycy z Kalisza, jak wiemy, jednego z najstarszych polskich miast, podzielą się z nami swoim talentem, a prof. Andrzej Chorosiński przy organach dopełni brzmieniowego efektu, godnego tych strof, ale i patronalnego dnia Olsztyna.

Powrót ⇒

 

anons

7-08-2016

Koncert kameralny
Joanna Woszczyk-Garbacz i Jakub Garbacz to artyści z Łodzi wprawdzie dobrze nam znani, ale za każdym razem poznajemy ich w nieco innej „odsłonie”. Tym razem będzie to program fletowo-organowy, złożony z dzieł Bruhnsa, Bacha, Vivaldiego, Mendelssohna i Parry’ego, a w samym środku zabrzmi piękna Sonata g-moll Nicolasa Chedeville’a. Koncert, który może zadowolić wszelkie gusty, z ukłonem w stronę „klasyki festiwalowej”….

Program koncertu:

  • Nicolas Bruhns (1665-1697) – Preludium in e („wielkie”)
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Polonez i Badinerie z II Suity ork. h-moll
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Koncert a-moll, BWV 593 (Allegro; Adagio; Allegro)
  • Nicolas Chedeville (1705-1782) – Sonata g-moll nr 6 z cyklu „Il Pastor Fido” (Vivace; Fuga da Capella; Siciliana; Allegro ma non presto)
  • Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata organowa d-moll, op. 65 nr 6 (Choral – Andante sostenuto – Allegro molto; Fuga; Finale. Andante)
  • Hubert Parry (1848-1918) – Jerusalem (opr. na flet i organy – J. Ciecierski)

Powrót ⇒

 

anons

14-08-2016

Koncert kameralny
Rafał Piłasiewicz (puzon) i Jarosław Wróblewski (organy) zagrają podczas kolejnego wieczoru w katedrze św. Jakuba. Warszawscy artyści przedstawią program złożony głównie z dzieł znanych i lubianych, od Purcella, poprzez m.in. Walthera, J.S. Bacha, Rincka po Schuberta i Walkiewicza. Te instrumenty wyjątkowo pięknie brzmią razem, zwłaszcza w takiej akustyce, jaką ma olsztyńska katedra św. Jakuba. Zapraszamy w niedzielę 14.08, o godz. 20 – wstęp wolny.

Program koncertu:

  • Henry Purcell (1659-1695) – Trumpet Voluntary
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Aria „Bist du bei mir”
  • Johann Gottfried Walther (1684-1748) – Concerto h-moll (Allegro, Adagio, Allegro)
  • Leopold Mozart (1719-1787) – Concertino per trombone
  • Eugeniusz Walkiewicz (1880-1946) – Adagio z zaginionej Sonaty
  • David Uber (1921-2007) – Romance
  • Johann Christian Heinrich Rinck (1780-1846) – (Adagio i Rondo) z Concerto de Flute op.55,5
  • Franz Schubert (1897-1928) – „Ave Maria”

Powrót ⇒

 

anons

15-08-2016

Muzyka świąteczna
W świąteczny poniedziałek jako „impreza towarzysząca” festiwalowi odbędzie się specjalny koncert, który zatytułowaliśmy po prostu „Muzyka świąteczna”. W głównej roli wystąpi Jarosław Ciecierski i będzie to recital organowo-fortepianowy, w którym usłyszymy na dwojgu organach nie tylko piękne dzieła z dawnych wieków, ale też poznamy utwory Wykonawcy, który zagra na fortepianie i sam je Państwu przybliży…
Koncert ten wpisuje się w swoisty klimat popołudniowo-wieczornych spacerów i spotkań przy muzyce, która nie jest banalna, a jednak świetnie czuje się w tym dniu – Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (zarazem jest to Święto Wojska Polskiego). Zapraszamy 15 sierpnia o godz. 20 – wstęp wolny!

Powrót ⇒

 

anons

21-08-2016

Improwizacje maryjne na saksofon i organy
Kolejny koncert festiwalowy w niedzielę 21 sierpnia,, zatytułowany „Improwizacje maryjne na saksofon i organy”, uświetnią znakomici muzycy z Gdańska: Maciej Sikała oraz Bogusław Grabowski. Muzyka przestrzenna i wychodząca poza ścisły kanon klasyki, ale doskonale wpasowująca się i w nasze tradycje, i w gotyckie wnętrze Bazyliki. Zapraszamy!

Powrót ⇒

 

anons

28-08-2016

Max Reger – w 100. rocznicę śmierci
Postać Maxa Regera (1873-1916) znana jest dobrze muzykom, zwłaszcza organistom; był on wszak jednym z najwybitniejszych kompozytorów epoki postromantycznej, a przy tym jego spuścizna jest imponująca, zwłaszcza na ilość lat życia – mamy tam ponad 1000 utworów! Nie sposób więc pominąć go w naszym festiwalu przy okazji rocznicy 100-lecia śmierci, choć ramy koncertu nie pozwalają na zbyt dużo: ograniczyliśmy się w tym roku do jedynie dwóch instrumentów, które zagrają i solo, i kameralnie, prezentując bogate spektrum tej muzyki.
Izabela Buchowska to wybitna wiolonczelistka, pochodząca z Olsztyna, obecnie związana głównie z Warszawą; jej muzyczne studia w Polsce, Niemczech, USA, jak też duża rozpiętość zainteresowań czynią z niej artystkę nieprzeciętną, gotową do wielu muzycznych wyzwań. Jarosław Ciecierski – organista i pedagog, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej, a także uczestnik wielu kursów mistrzowskiej interpretacji i laureat konkursów, od kilkunastu lat prowadzi Olsztyńskie Koncerty Organowe, daje się też poznać jako animator kultury oraz twórca utworów, nie tylko na organy.
Koncert Finałowy XXXVIII OKO jest przy okazji monograficzną propozycją, jaka dorocznie organizowana jest pod patronatem SPAM – w tym roku obejmie utwory Maxa Regera, które są oryginalnie napisane na wiolonczelę bądź na organy, jak również dzieła opracowane na te dwa instrumenty specjalnie. Obok znaczących kompozycji Regera usłyszymy parę chorałów, bez których zrozumienie jego twórczości byłoby niepełne, a sam koncert – zbyt jednostronny. Muzyka nasycona piękną harmonią, solidnym brzmieniem, także o walorach wirtuozowskich.

Program koncertu:

  • Prel. chorałowe „Aus tiefer Not schrei ich zu dir” z op. 135 a (opr. na wiolonczelę i organy)
  • Prel. chorałowe „Warum sollt ich mich denn grämen?” z op. 79b (organy)
    Preludium d-moll op. 65 nr 2
  • Melodia op. 59 nr 9 (opr. na wiolonczelę i organy)
  • J.S. Bach – Chromatyczna Fantazja i Fuga d-moll, BWV 903 (w układzie M. Regera na organy)
  • I Suita G-dur op.131c na wiolonczelę solo (Preludium – Adagio – Fuga)
  • Dankpsalm, op.145 nr 2

Powrót ⇒