Festiwalowy jubileusz 

2018

40-letni jubileusz „Koncertów” wyraża z pewnością naszą historię i dokonania. Chcemy więc, byście Państwo poczuli się szczególnie potraktowani w tym roku; może bez fajerwerków i zbędnych uroczystości, ale w poczuciu dumy, gdy uświadomimy sobie, że właściwie było to całe 4/10 naszej niepodległości! Dlatego oczywistym jest, że kształt festiwalu AD 2018 oraz jego przesłanie artystyczne starają się być na to rozsądną odpowiedzią.
Nie byłoby całkiem możliwe, by zgromadzić tu w jednym sezonie artystów, którzy dla nas się zasłużyli, dajemy jednak pierwszeństwo artystom, których los zbiegł się z naszymi wieczorami organowymi, co wpłynęło i na program OKO. Ale także, bo życie tak zwykle układa nam całość, pojawią się u św. Jakuba znakomici „debiutanci”…
Każdy z artystów zadedykuje coś Festiwalowi, nie zapominając i o rocznicy niepodległości, dlatego wierzę, że będą okazje do wielkich przeżyć, związanych z wejściem w świat historii, którą Państwo przecież razem z nami tworzyliście, ale i ze spełniania się muzycznych marzeń w naszym życiu, w Olsztynie, w tej świątyni, tu i teraz! Kiedyś powiedziałem: „dążymy do normalności i dlatego teraz cieszmy się nią”, więc, w kontekście tego wszystkiego, co łączy się z tradycją czy pracą nad międzynarodowym festiwalem, życzenia te pozostają aktualne!
Foldery, jakie Państwo otrzymacie, mają swoją cenę, ale i wartość, bo przez nie możemy dać obojgu organom gwarancję utrzymania ich brzmienia. Proszę więc, nie żałujcie na „cegiełki”! Jest to jedna z najtrudniejszych spraw w organizacji; może powinniśmy kiedyś zrobić galerię zdjęć czy pokaz filmów z pracy organmistrzów: instrumenty „same” nigdzie nie zagrają… Przy okazji – patrząc na okładkę – praca muzyków organistów kojarzy mi się z tworzeniem witraży: często nie zdajemy sobie sprawy, ile tych misternie zaprojektowanych szkiełek, trzeba ze sobą złączyć w jednym tylko oknie! A w organowych utworach suma dźwięków, a więc i otwartych piszczałek, podczas tylko jednego koncertu jest niejednokrotnie większa niż elementów witraży w całej nawie kościoła! Ktoś może powie: „tego i tak nie słychać!”, ale, pamiętajmy, to jest także Bogu na chwałę, zaś owe cząsteczki, powstałe w zamyśle twórców, a cierpliwie wyćwiczone przez grających (wraz z doborem dla każdego instrumentu barw głosów), układają się potem w jedną wielką i jakże często zapierającą dech całość
Przychodzi tu na myśl Wolfgang Amadeusz Mozart, którego spuścizna, jak mówią, gdyby ją przepisać ręką kopisty, zajęłoby to więcej czasu, niż żył! A mamy w tym roku zaszczyt gościć Profesora Bernharda Gfrerera, właśnie z rodzinnego miasta Mozarta – Salzburga, ze specjalnym programem, złożonym z jego oryginalnych dzieł, jak również z transkrypcji na organy instrumentalnych utworów, dokonanych starannie przez artystę.
My wiemy, że piękno muzyki tworzy się i dzieje zawsze na styku Człowiek-Absolut, ale tym razem uczcimy to koncertem, który nazwaliśmy „Muzyką dla Ducha Świętego”. Stąd też pomysł, by graficznie „patronował nam” w tym roku także Spiritus Sanctus, bo właśnie Trzeciej Osobie Boskiej poświęcony jest ten duszpasterski rok w Kościele.
Podobnie, myśląc o naszej Ojczyźnie, pamiętamy, że to właśnie nasza narodowa kultura wraz z wielką spuścizną Romantyzmu pomogły ziścić marzenia wielu pokoleń Polaków! Koncert muzyczno-poetycki przypomni nam nieśmiertelne dzieła, które zapewne w większości znamy, ale w tym kontekście wybrzmią one znacznie uroczyściej… Poniekąd, program ten zrealizuje de facto założenia Koncertu Jakubowego, więc tradycyjnie 25.07 tym razem go nie będzie.
Postanowiliśmy też, wraz z Dyrekcją MOK, by niektóre programy otrzymały podtytuł, który zachęci „słuchaczy młodszych stażem” do wejścia w świat organowej klasyki: „Leksykon…”
A zatem, w imieniu wszystkich Organizatorów, Sponsorów i Artystów jeszcze raz zapraszam: świętujcie Państwo z nami, a nasze wspomnienia niech służą także festiwalowej przyszłości!

Jarosław Ciecierski

Powrót ⇒

 

anons

8-07-2018

„Muzyka dla Ducha Świętego”
W niedzielę 8 lipca inaugurujemy w konkatedrze św. Jakuba 40. jubileuszową edycję Olsztyńskich Koncertów Organowych. Tradycyjnie festiwal rozpocznie się Inauguracyjną Mszą św. o godz. 19, także z udziałem wykonawców, a koncert, zatytułowany ,Muzyka dla Ducha Świętego – o godz.20.
Usłyszymy: znakomity kwartet wokalny Cantamen z Białegostoku, specjalizujący się w muzyce dawnej, Hannę Marię Zajączkiewicz – sopran, utalentowaną artystkę łączącą w pracy (muzyka i lekarza w dziedzinie otolaryngologii) Białystok i Olsztyn oraz Jarosława Ciecierskiego – organy, który jednocześnie sprawuje kierownictwo artystyczne nad całym festiwalem. Warto wspomnieć, że ten znany olsztyński artysta i pedagog da się poznać w tym festiwalu również jako twórca muzyki.
Program, od utworów renesansu i baroku po czasy współczesne, nie tylko uzasadnia tytuł, ale chce dostarczyć Państwu niezapomnianych wrażeń z połączenia talentu, wrażliwości i pomysłowości wszystkich występujących artystów. Nawiązuje do roku duszpasterskiego w Kościele Katolickim, poświęconego Trzeciej Osobie Boskiej, ale także do motywu witraża zdobiącego plakat XL OKO.
W 40. OKO im. Feliksa Nowowiejskiego nie zabraknie muzyki ich patrona, jak również innych polskich kompozytorów, także z racji 100-lecia odzyskania niepodległości. Zarazem organizatorzy starają się nawiązać do historii samego festiwalu, zapraszając znakomitych muzyków, którzy jego muzyczną tradycję współtworzyli. Oczywiście, nie wyczerpuje to bogactwa całej oferty na ten sezon koncertowy, w której i koneserzy, i nowicjusze z pewnością odnajdą coś dla siebie.

Powrót ⇒

 

 

anons

15-07-2018

„Wolfgang Amadeus Mozart” (doroczny koncert monograficzny pod patronatem SPAM).
W najbliższą niedzielę wystąpi w olsztyńskiej katedrze św. Jakuba z recitalem mozartowskim jeden z najbardziej znanych i cenionych organistów z Austrii, Bernhard Gfrerer. Jest profesorem tamtejszego konserwatorium „Musikum”, ale także znamy go z koncertów, nagrań i kursów mistrzowskich na całym świecie (także w Polsce) czy jako jurora konkursów organowych. Program koncertu, który wpisuje się w doroczne monografie pod patronatem SPAM, obejmuje dzieła organowe Wolfganga Amadeusza Mozarta i transkrypcje jego utworów instrumentalnych, dokonane przez samego Profesora.

Powrót ⇒

 

anons

22-07-2018

Wielcy romantycy polscy i niemieccy – koncert kameralny

Roman Perucki to dobrze znany olsztyńskiej publiczności artysta: bywał tu nie tylko jako organista, ale także jako pedagog i rzeczoznawca (m.in. wykonał pierwszy recital na odnowionych organach w kościele NSPJ). W swoim mieście Gdańsku godzi obowiązki profesora Akademii Muzycznej, dyrektora Filharmonii Bałtyckiej oraz animatora wielu wydarzeń muzycznych; jest także I organistą oliwskiej Katedry.
Tym razem wystąpi u nas wraz z żoną, Marią, utalentowaną skrzypaczką, pedagogiem i dzialaczem kultury, a program obejmie dzieła „wielkich romantyków”: Paderewskiego, Rheinbergera i patrona festiwalu, Feliksa Nowowiejskiego.

Powrót ⇒

 

anons

29-07-2018

Aga Winska i Karol Gołębiowski – koncert kameralny „Nasi są wszędzie!”
Organista Karol Gołębiowski z żoną Agatą, śpiewającą sopranem, koncertowali u nas dawno, bo aż w roku 1999, ale ich drogi artystyczne stale się rozwijają. Dość powiedzieć, że nie tylko występują razem i oddzielnie jako uznani artyści, ale posiadają już stopnie doktorskie w swych dziedzinach. Co więcej, działają nie tylko w Belgii, gdzie mieszkają na stałe, ale także w Polsce – koncerty, nagrania, wykłady, a od paru lat także współpraca z Uniwersytetem w Kielcach. Aga Winska śpiewa zarówno koloraturowe arie klasyków, jak i mocne brzmieniowo pieśni, my także usłyszymy ją w zróżnicowanym repertuarze – od Bacha po Mendelssohna, Brahmsa i Moniuszkę. Organy solo zabrzmią także w Bachu oraz w kompozycjach Eugene’a Gigout’a i Felixa Borowskiego, Polaka działającego nie tylko na polu organowym, głównie w Chicago. Stąd nieco dwuznaczny tytuł koncertu: „Nasi są wszędzie!”, bo nawiązuje trochę do artystów, ale przede wszystkim odnosi się do naszych kompozytorów, rozsianych często po wielu krajach, a nawet kontynentach!

PROGRAM KONCERTU:

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga G-dur BWV 541; Arioso z Kantaty BWV 146; Aria Ich folge dich gleichfalls z „Pasji według św. Jana”; Fantazja G-dur, BWV 572
  • Stanisław Moniuszko (1819-1872) – Offertorium
  • Felix Borowski (1872-1955) – Priere (Modlitwa)
  • Johannes Brahms (1833-1897) – Aria Ihr habt nur Traurigkeit z „Niemieckiego Requiem”
  • Eugene Gigout (1844-1925) – Toccata h-moll
  • Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Aria Höre, Israel z oratorium „Eliasz”

Powrót ⇒

 

anons

5-08-2018

Organowy leksykon: Poznajmy klasyków (1)
Najbliższy recital organowy (5 sierpnia o godz. 20, Katedra św. Jakuba) rozpocznie pewien cykl, może nie regularny, ale zaplanowany na dłużej: koncertów z podtytułem „Leksykon organowy” – jest to odpowiedź na zmiany pokoleniowe wśród słuchaczy OKO i potrzebę przybliżenia choćby nawet samych pojęć, związanych z tą dziedziną muzyki, także i podstawowego repertuaru. Mamy zatem, wśród artystycznych wyzwań, hybryd stylistycznych i prawykonań taki „powrót do źródeł”, co jest też zaproszeniem dla mniej wyrobionych słuchaczy, nawiązaniem z nimi kontaktu i dialogu.
Krzysztof Latała – profesor uczelni krakowskich, a zarazem długoletni animator kultury, swoim programem wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Znane miniatury z dawnej muzyki polskiej, sztandarowe utwory Bacha czy perły romantycznej muzyki organowej (Franck, Vierne) goszczą wprawdzie często na festiwalach, ale dją nam niejako „przepustkę” do tej muzyki i mogą przekonać tych, którzy obawiają się, że jej nie rozumieją (i dlatego unikają takich koncertów).

PROGRAM KONCERTU:

  • Z dawnej muzyki polskiej: Praeludium (Jan Podbielski – Warszawska Tabulatura Organowa) ; Preambulum in d; Hayducki (Tabulatura Jana z Lublina)
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – V Sonata triowa C-dur, BWV 529; Allegro – Largo – Allegro; Preludium i fuga h-moll, BWV 544
  • César Franck (1822-1890) – Cantabile
  • Louis Vierne (1870-1937) – Toccata b-moll z cyklu „24 Pieces de fantaisie”

Powrót ⇒

 

anons

12-08-2018

Interpretacje – improwizacje
W najbliższą niedzielę, 12.08, jak zwykle o godz. 20, w naszej Katedrze zabrzmią organy i także, jak zwykle co roku, zdarzy nam się koncert we współpracy miast partnerskich; co ważne, tym razem we współpracy z Fundacją im. Georga i Marii Dietrichów, długoletnich przyjaciół Olsztyna.
Wystąpi młody i utalentowany organista z Offenburga, Felix Ketterer, a w jego programie znajdą się zarówno znane klasyczne utwory (Bach, Mendelssohn), jak i suita improwizowana przez artystę. Taki jest też tytuł koncertu: „Interpretacje – Improwizacje”. Wstęp wolny.
Przy okazji, tzw. koncert towarzyszący, nie ujęty formalnie w ramy festiwalu, ale z pewnością wart zaplanowania naszego czasu w dzień święta Wniebowzięcia NMP. W środę 15.08, także o 20, zagra dla nas tegoroczna dyplomantka warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, Magdalena Białecka, zaś jej program ma intrygujący podtytuł: „Muzyka organowa wyższych sfer”… Koncert poprowadzi dyrektor artystyczny Festiwalu, Jarosław Ciecierski, zapewniając, że czeka nas wiele muzycznych wrażeń, a także niespodzianek…

PROGRAM KONCERTU:

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium Es-dur, BWV 552*; Fantazja chorałowa „Schmücke dich, du liebe Seele” BWV 654; Fuga Es-dur, BWV 552* z III części cyklu „Klavierübung“
  • Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – II sonata c-moll, op. 65, nr 2; Grave – Adagio – Allegro maestoso – Fuga. Allegro moderato
  • Jean Guy Ropartz (1864-1955) – Prélude funébre
  • Felix Ketterer (*1977) – „Suite Improvisée über Affekte”: Trauer – Wut – Erinnerung; Mahnung – Vergebung – Versöhnung; Hoffnung – Friede – Zuversicht

Powrót ⇒

 

anons

15-08-2018

„Muzyka organowa wyższych sfer” – recital organowy Magdaleny Białeckiej
W środę, 15 sierpnia o godz. 20, czyli w święto Wniebowzięcia NMP, zagra dla nas recital organowy tegoroczna dyplomantka warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Magdalena Białecka. Jej program nosi intrygujący podtytuł: „Muzyka organowa wyższych sfer” i odnosi się do różnych ciekawych muzycznych dedykacji w arystokratycznym świecie. Koncert poprowadzi (a nawet wystąpi w nim) dyrektor artystyczny festiwalu, Jarosław Ciecierski, zapewniając, że czeka nas wiele muzycznych wrażeń, a może nawet i niespodzianek…

PROGRAM KONCERTU:

  • Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Toccata F-dur, BuxWV 156
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fuga sopra il Magnificat, BWV 733
  • Camille Saint-Saëns (1835-1921) – Ave Maria *
  • Johann Gottfried Walther (1684-1748) – Concerto del Signor Vivaldi (h-moll) „Allegro – Adagio – Allegro”
  • Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749) – Suite du deuxieme ton; Plein Jeu, Duo, Trio, Basse de Cromorne, Flutes, Récit de Nazard, Caprice sur les Grands Jeux
  • Max Reger (1873-1916) – Variationen und Fuge über die englische Nationalhymne „God Save the Queen”

Prowadzenie – Jarosław Ciecierski


(* M. Białecka – sopran, J. Ciecierski – organy)

Powrót ⇒

 

anons

19-08-2018

Organowy leksykon: Poznajmy klasyków (część II)
W niedzielę 19 sierpnia, tradycyjnie o godz. 20, z recitalem organowym wystąpi w olsztyńskiej Katedrze św. Jakuba jeden z najbardziej znanych i zasłużonych polskich organistów (także dla naszego festiwalu, w jego początkach) – Józef Serafin. Długoletni profesor muzycznych Akademii w Warszawie i Krakowie, wychowawca wielu talentów, twórca kultowych już nagrań płytowych, a zarazem kierownik artystyczny tak renomowanych festiwali, jak Leżajsk czy Kamień Pomorski.

PROGRAM KONCERTU:

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga a-moll, BWV 543; Trzy opracowania chorału Vater unser im Himmelreich: fantazja BWV 682; przygrywki: BWV 683, przygrywka BWV 737
  • Ferenc Liszt (1811-1886) – Evocation a la Chapelle Sixtine; Ave Maria (według Jacoba Arcadelta); Angelus; Consolation Des-dur, Consolation E-dur
  • Marian Sawa (1937-2005) – Regina Poloniae

Powrót ⇒

 

anons

26-08-2018

Koncert Finałowy: „Niepodległość Ojczyzny w romantycznej muzyce i poezji”
Finał 40. Olsztyńskich Koncertów Organowych, na który zapraszamy w niedzielę zaraz po mszy św. wieczornej – uwaga, nieco wcześniej, niż zwykle, bo o godz. 19:45 – nawiązuje do 100. rocznicy odzyskania naszej niepodległości, dlatego ma tytuł „Niepodległość Ojczyzny w romantycznej muzyce i poezji”. Wystąpią dobrze nam znani artyści: Andrzej Chorosiński – organy główne, Jarosław Ciecierski – organy nawowe oraz Michał Chorosiński – recytacje. Koncert ten symbolicznie zamyka także całe 40-lecie festiwalu, więc będzie miał`szczególnie uroczysty charakter.

PROGRAM KONCERTU:

  • Fughetta a 3 (Hejnał Festiwalu) – PRAWYKONANIE
  • Mieczysław Surzyński (1866-1924) – Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej „Święty Boże”, op. 38
  • Adam Mickiewicz – To lubię z cyklu „Ballady i romanse”
  • Fryderyk Chopin (1810-1849) Nokturn Es dur, op. 9 nr 2 transkrypcja na organy Edwin H. Lemare
  • Léon Boëllmann (1862-1897) – Introduction-Choral z „Suity gotyckiej” w opracowaniu na dwoje organów
  • Juliusz Słowacki – Hymn do Bogarodzicy
  • Priere a Notre-Dame z „Suity gotyckiej” w opracowaniu na dwoje organów
  • Adam Mickiewicz – Powrót taty z cyklu „Ballady i romanse”
  • Karol Szymanowski (1882-1937) – Etiuda b-moll, op. 4 nr 3; transkrypcja Alistair Wightman
  • Zygmunt Krasiński – Psalm dobrej woli (fragment)
  • Karol Kurpiński (1785-1857) – Fuga i Coda (na temat Hymnu Narodowego)

Powrót ⇒

 

felieton

26-08-2018

Koncert Finałowy
Muzyka, literatura – zwłaszcza poezja – jak również inne sztuki piękne rozumiały romantyzm jako wyzwolenie od sztywnych klasycznych reguł, inspirując przy tym wprost lub pośrednio różne narody do walki o niepodległość (lub do podbojów innych ziem…) W przypadku Polski, którą zaborcy pozbawili jedności i tożsamości państwowej, idee romantyków łączyły się z dążeniami do odzyskania wolności, a wybitni nasi twórcy, działający głównie na emigracji, publikowali swe patriotyczne dzieła lub promowali różne akcje na rzecz kraju. Z pokolenia na pokolenie w naszych rodzinach przekazywano wspaniałe tradycje narodowe i to właśnie one, obok pragmatycznych planów wojskowych i politycznych po I wojnie św., przyczyniły się do odrodzenia Polski po 123 latach niewoli.
Dziś będą tylko wybrani poeci, ale tych, którzy uczyli nas i pokrzepiali słowem, było znacznie więcej! Także muzyka tego okresu to nie tylko Chopin, Moniuszko, Wieniawski, Noskowski czy Lipiński – jak byśmy pewnie wyrecytowali w szkole, ale – kto wie, może nawet bardziej godni zauważenia – to ci, którzy u zarania wolnej Polski wprowadzili nas w ponadczasowy świat sztuki, bez kompleksów i – w pełni tego słowa – godnie: Szymanowski, Karłowicz, Paderewski, Różycki, zaś z organistów wymienilibyśmy tu przede wszystkim Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego. Oni rozumieli już, że patriotyzm to niekoniecznie trzymanie się zaściankowego myślenia, lecz nawiązywanie do najlepszych wzorów, jakie nowoczesna kultura Europie oferowała. Stali wprawdzie jedną nogą na gruncie romantyzmu, ale przełamywali się, zgodnie z duchem już XX w. Dlatego nadal nas prowadzą i wciąż zadziwiają muzycznych odbiorców w wielu krajach!
Nasz koncert stara się pomóc w zrozumieniu tych czasów, przywołując słowa i muzykę, gdzie „duch romantyzmu” na przemian wzrusza lub pobudza do działania, jak to usłyszymy symbolicznie w improwizacjach Surzyńskiego: marsz żałobny (symbolizujący udręczenie lub stagnację narodu) przerywa nagle fanfara i prowadzi do upragnionej wiktorii. Dziś może wyrazilibyśmy pewne treści inaczej, ale wtedy był to sposób na przetrwanie! Wartość honoru, prawdy, prostoty sumień i gotowości nawet do ofiary życia za Ojczyznę szły bardzo blisko wiary, nadziei i miłości – cnót, które przezwyciężyły wszelkie zło wokół nas… Tak jak w balladzie wieszcza, dobro zostaje pobudzone dziecięcą ufnością i żarliwą modlitwą. A co do muzyki, większość dzisiejszych utworów zapewne znamy z wykonań organowych, ale może warto spojrzeć na nie od innej strony, bo to, co przetrwało jako „polskość”, opiera się w dużym stopniu właśnie na ich przesłaniu!

Powrót ⇒