Adam Sadowski

– organista, doktor nauk społecznych, Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego. Dyplom magisterski uzyskał w roku 2010. W 2014 roku również w gdańskiej Akademii Muzycznej ukończył Podyplomowe Studia w zakresie Interpretacji Organowej.W latach 2012 – 2016 odbył studia doktoranckie w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. W 2018 roku uzyskał stopień doktora nauk społecznych w zakresie psychologii, broniąc z wyróżnieniem rozprawę doktorską pt. Cechy temperamentu i osobowości a poziom perfekcjonizmu i tremy u muzyków różnych specjalności. Jego zainteresowania skupiają się wokół psychologicznych uwarunkowań wykonawstwa muzycznego. Jest autorem wydanej w 2020 roku książki pt. Perfekcjonizm i trema u muzyków różnych specjalności. Ma w swoim dorobku publikacje naukowe w literaturze polskiej i angielskiej. Jest również autorem projektu edukacyjnego pt. #Ćwiczyć, ale jak? Stypendysta Miasta Sopot dla twórców kultury. Występuje jako solista i kameralista w ramach Międzynarodowych Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej w kraju i zagranicą. Pełni funkcję organisty parafii p.w. Zesłania Ducha Świętego w Sopocie Kamiennym Potoku. Jest dyrygentem chóru Świętego Ojca Pio oraz założycielem Stowarzyszenia Promień Sztuki. Sprawuje kierownictwo artystyczne nad „Festiwalem organowym św. Michała Archanioła” w Płońsku, „Sopockimi Wieczorami Organowymi” oraz „Ciechanowskimi Wieczorami Organowymi w Farze”.

(informacja – www.mok.olsztyn.pl)

 

Aleksandra Mańkowska

Saksofonistka, kameralistka i pedagog. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, uhonorowana nagrodą Primus in artibus dla najlepszego absolwenta uczelni. Ukończyła studia w klasie prof. dr hab. Pawła Gusnara. W 2019 roku obroniła tytuł doktora sztuk muzycznych w macierzystej uczelni. Swoje umiejętności doskonaliła na wielu kursach mistrzowskich pod okiem wspaniałych saksofonistów i pedagogów, takich jak: Jerome Laran, Dawid Pituch, Claus Olesen, Michael Supera, Christian Wirth, Nobuya Sugawa, Arno Bormkamp, Jean Denis Michat, Jan Schulte – Bunert. Zafascynowana klasycznym oraz współczesnym wykonawstwem saksofonowym brała udział w wielu muzycznych festiwalach, konkursach oraz koncertach w kraju i za granicą. Prowadzi aktywną działalność artystyczną jako solistka, kameralistka i muzyk orkiestrowy. Jest laureatką licznych konkursów i festiwali muzycznych. Najważniejsze przyznane jej nagrody to m.in.: III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Duetów z Fortepianem w duecie z pianistą Łukaszem Chrzęszczykiem (2012), I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie o Stypendium Fundacji Yamaha (2012), I nagroda na I Ogólnopolskim Festiwalu Saksofonowym NEW ART SAX we Wrocławiu (2014), II nagroda na VIII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2014). W 2013 roku otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej. Podczas „Koncertu Roku” organizowanego przez Akademię Muzyczną w Łodzi przyznana została jej Nagroda Rektorów Polskich Uczelni Muzycznych.
Prowadzi również ożywioną działalność pedagogiczną, zapraszana jako wykładowca warsztatów saksofonowych dla młodych wykonawców. Od 2016 roku prowadzi klasę saksofonu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku oraz pracuje na stanowisku wykładowcy w klasie saksofonu Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

(informacja – www.mok.olsztyn.pl)

 
Andrzej Szadejko

– kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie i i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei/Szwajcaria. Uczestniczył w 30 mistrzowskich kursach organowych, klawesynowych i na pianoforte w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii. Finalista i laureat wielu konkursów organowych w Polsce i za granicą. Profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku. Profesor wizytujący uczelni w Niemczech, Finlandii i USA. Laureat i stypendysta wielu instytucji polskich i zagranicznych. Od roku 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie, a także w USA jako solista, kameralista i dyrygent. Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się także komponowaniem. Ekspert w dziedzinie historycznego budownictwa organowego. Jest konsultantem, bądź sprawuje nadzór nad wieloma projektami organowymi w Polsce, a także na Litwie i w Belgii. Założyciel i szef zespołu Goldberg Baroque Ensemble, z którym nagrywa premierowe wykonania kantat kompozytorów z Pomorza. Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 25 wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich i niemieckich wielokrotnie nominowanych do nagrody FRYDERYK oraz OPUS KLASSIK. Obecnie jest szefem artystycznym serii MUSICA BALTICA i GDAŃSK ORGAN LANDSCAPE w renomowanej wytwórni niemieckiej MDG. Autor wydawnictw monograficznych, a także opracowań naukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich i zagranicznych. Autor audycji Organy Nieograne w Programie Drugim Polskiego Radia. Organizator i autor wielu formatów artystycznych i festiwali w Gdańsku i Warszawie: Festiwal ORGANy PLUS+, cykl Koncerty dla Gdańszczan, happeningi dla dzieci Popiszczmy Razem, konkurs plastyczny „… i zagrały organy”, Pomerania 2008 – międzynarodowe spotkania budowniczych organów, GdO Tagung 2018 – Międzynarodowy Zlot Miłośników Organów, festiwal „Moniuszko w Kościołach Warszawy”.

(informacja – www.mok.olsztyn.pl)

 
Arkadiusz Bialic

– studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie organów prof. Józefa Serafina w 2000 roku oraz w Hochschule für Musik we Freiburgu pod kierunkiem prof. Zsigmonda Száthmary – wybitnego wirtuoza i kompozytora, absolwenta klas kompozycji György Ligetiego i Karlheinza Stockhausena. W tym czasie uczestniczył także w licznych kursach mistrzowskich w zakresie wykonawstwa historycznego prowadzonych przez Marie-Clair Alain, Guy Boveta, Oliviera Latry, Jona Laukvika, Ludgera Lohmana, Daniela Rotha, Davida Titteringtona, Zsigmonda Száthmary oraz Haralda Vogela.
W roku 2001 rozpoczął studia solistyczne w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem u prof. Daniela Rotha, które ukończył dyplomem Konzertexamen-Orgel w 2003 roku jako stypendysta fundacji Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) oraz Alfred-Toepfer Stifftung. Arkadiusz Bialic jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych, w tym m.in. III. nagrody na Schweizer Orgelwettbewerb w 1998 roku, II. nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Jana Pieterszoona Sweelincka w Gdańsku w 2000 roku. Dwa lata później, jako pierwszy Polak w historii, został laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego Grand Prix de Chartres we Francji, co otworzyło przed nim drogę do międzynarodowej karieowej. W ramach działalności koncertowej występował na wielu renomowanych festiwalach w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie i Włoszech oraz na większości znaczących festiwali organowych w Polsce. Koncertował z towarzyszeniem wielu orkiestr i chórów, w tym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), Orkiestr Filharmonii Krakowskiej, Łódzkiej, Ostrawskiej, Warmińsko-Mazurskiej oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej (OAB). W swoim dorobku ma także szereg prawykonań utworów współczesnych, takich jak Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy Wojciecha Widłaka, które wykonał z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej podczas koncertu inaugurującego 51. Międzynarodowy Festiwal Warszawska Jesień w 2008 roku. Wśród licznych nagrań dla polskiego i słowackiego radia oraz nagrań płytowych szczególne miejsce zajmują oratorium Quo Vadis op.30 Feliksa Nowowiejskiego z udziałem Aleksandry Kurzak, Rafała Siwka, Sebastiana Szumskiego, Artura Rucińskiego, Górecki Chamber Choir oraz Orkiestry Symfonicznej Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego (DUX, 2017) oraz pierwsze polskie nagranie arcydzieła Oliviera Messiaena La Nativité du Seigneur (DUX, 2019).
Obok działalności artystycznej Arkadiusz Bialic jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie. Udziela się także jako juror konkursów organowych, prowadzi gościnne wykłady i kursy mistrzowskie z zakresu wykonawstwa organowego oraz historii i budowy organów. Od 2014 jest prezesem Fundacji Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego, a także konsultantem w dziedzinie budownictwa organowego i dyrektorem artystycznym najstarszego festiwalu muzycznego Krakowa Dni Muzyki Organowej w Krakowie.

(informacja – www.mok.olsztyn.pl)

 
Filip Presseisen

Polski organista i improwizator urodzony w 1985 roku w Szczecinie. Ukończył z wyróżnieniem klasę organów prof. dr h. c. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu jako stypendysta bawarskiego programu BAYHOST w 2013 roku, oraz klasę organów prof. Andrzeja Chorosińskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w roku 2010. W trakcie studiów wziął udział w rocznym programie Erasmus-Socrates i studiował w klasie prof. Franza Danksagmüllera w Hochschule für Musik w Lubece. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów takich jak Wolfgang Zerer, Michael Radulescu, Peter van Dijk, Harald Vogel, Martin Sander, Rudolf Mayer, Lennart Westerlund, László Fassang oraz Andrés Cea Galán. Oprócz tego, wziął udział w kursach improwizacji organowej prowadzonych przez prof. Wolfganga Seifena oraz Dirka Börnera. Po ukończeniu warszawskiej uczelni odbył półroczną praktykę organmistrzowską w warsztacie Kristiana Wegscheidera w Dreźnie (Wegscheider Orgelbau Dresden), oraz zakładzie braci Torkildsen w Norwegii (Torkildsen Orgelbyggeri Asen), wziął również udział kursie intonacji, organizowanym przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Organmistrzów (ISO) w zakładzie Bernarda Aubertina w Courtefontaine we Francji. Jest członkiem Baltisches Orgel Centrum, Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie, Polskiego Towarzystwa Bachowskiego oraz międzynarodowej grupy Bach-Societät. Koncertuje zarówno w kraju jak i zagranicą (Niemcy, Włochy, Szwajcaria, Czechy, Węgry, Norwegia, Litwa). Oprócz tego koncertuje jako improwizator, podkładając na organach muzykę do filmów niemych oraz współpracując z zespołem Flores Rosarum oraz Kantorei Sankt Barbara. W roku 2015 wygrał konkurs Centrum Edukacji Artystycznej na napisanie programu nauczania przedmiotu „organy”. Program ten stał się modelem nauczania w szkołach muzycznych II stopnia w Polsce. W roku 2015 zdobył I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji „Internationaler Kinoorgel-Wettbewerb im Babylon” w Berlinie, w roku 2016 został laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego ION w Norymberdze otrzymując nagrodę specjalną Antalffy-Preis za najlepszą interpretację utworów na organach historycznych. W 2017 roku zajął I miejsce oraz otrzymał nagrodę specjalną – Puchar Prezydenta Miasta Poznania – na VI Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. W 2019 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Improwizacji w Schwäbisch Gmünd zdobywając II miejsce oraz nagrodę publiczności. Wykładowca Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej, kierownik sekcji instrumentalnej w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie oraz kantor kościoła św. Marcina w Krakowie.

(informacja – www.mok.olsztyn.pl)

 
Jan Mroczek

Podczas studiów w Akademii Muzycznej w Krakowie odniósł pierwsze sukcesy zdobywając nagrody na konkursach organowych (Rumia, I nagroda, 2003 rok oraz Castellana Grotte, II nagroda, 2004 rok) i występując z recitalami w tak prestiżowych miejscach jak: Bazylika Jasnogórska czy Kościół Mariacki w Krakowie. Okres studiów pod kierunkiem Prof. Józefa Serafina to czas rozwoju w różnych kierunkach muzycznych.
Kolejnym wirtuozem i pedagogiem, który wywarł ogromny wpływ na jego artystyczną drogę jest Prof. Daniel Roth – organista tytularny kościoła
St. Sulpice w Paryżu. J.M. pracował pod jego kierunkiem najpierw jako stypendysta, a później student Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem.
Artysta realizuje się w różnych projektach muzycznych współpracując dotychczas z wieloma artystami i zespołami m.in.: Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, chórem Collegium Cantorum Czestochowiensis oraz zespołem Barock Tune.
Prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego oraz Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie.
W 2012 roku otrzymał odznaczenie honorowe „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora sztuki na Akademii Muzycznej w Krakowie.
Dotychczas występował jako solista w Polsce, Niemczech, Rosji, na Litwie i na Węgrzech.